نقد فیلم ابلق | موشها و آدمها
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۸۲۵۳
همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: کارنامه سینمایی نرگس آبیار دهساله شد. در این یک دهه او با ۴ فیلم امضای خاص سینمای خود را تثبیت کرده است. اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند، شیار ۱۴۳، نفس و شبی که ماه کامل شد هر کدام به تنها تن خویش سینمایی ششدانگ را تصویر کردند. از این منظر هنوز هم نرگس آبیار با ۵۰ سال سن یک خون تازه در سینمای ایران است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پنجمین فیلم او ابلق که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، روایتی متفاوت در کارنامه این کارگردان کاربلد است. نرگس آبیار یک کارگردان قصهگو است.
قواعد ژانر میگوید: فیلمساز قصهگو اگر با ارائه فرم و محتوای منطقی، بر مبنای یک شرح حال داستانش را به تصویر بدل کند در پایان فیلم برنده است.
اگر او بر مبنای ۲ شرح حال داستانش را روایت کند فیلمش در بهترین حالت متوسط از کار درمیآید. و اگر کارگردان قصهگو، مبنایش روایت شرح حال با داستانکهای چندتایی همراه با مرافعه مداوم فرم و محتوا باشد احتمال دارد فیلم در نهایت ناکار شود. شوربختانه از دیدگاه من ابلق نرگس آبیار در دسته سوم قرار میگیرد.
جغرافیای فیلم آبیار در حاشیه شهر تهران، آدمهایش شخصیتهای فقیر و محروم آن محله و قهرمان زن فیلم او در قالب زنی ستم کشیده و پراز اضطراب و وحشت از تعرض و تجاوز جلوهگرند. آن سوی ماجرا جلال (بهرام رادان) چشم چران و هوسران قرار دارد. جلال برای آبرویش ارزش قائل است اما مقام و منزلت هوس و آبرو مدام برای او جابجا میشوند. با این همه چیز دندانگیری علیه او اقامه نمیشود. طرفه اینکه علی شوهر راحله خودش به نوعی هواخواه جلال است. زمین و زمان در محله آنها اذعان دارند که جلال به همه زنها و دخترها نظر داشته است. اما اتفاقی جز سکوت نمیافتد. سکوتی که در قالب پراکندهگویی در داستانکهای اضافی و حرافی در قالب ایثار و وفداکاری و از خودگذشتگی راحله نماد پیدا میکنند و دیگر هیچ.
۲ نکته:
۱- در فیلم آبیار به لحاظ بصری موشها با آدمها مقایسه میشوند و معلوم نیست از خودگذشتگی، محافظه کاری، مصلحت و غیرت و ناموس کدامیک سهم زن است ؟ ابلق یک فیلم حراف است. به کمک دوربین نرگس آبیار از درو دیوار حرف و سخن و حدیث بر میخیزد. داستانکها در بلبشویی غریب تعریف شده و سریعا در همان جغرافیا ناپدید میشوند. کفتر، موش و مار نمادهای فیلم شدهاند. جدای از این انگارهها دوربین آبیار با چرخشها و پروازهای زیاد، نمادهای گل درشت به مخاطب هدیه میدهند. جان مایه فیلم در باره تعرض جنسی به زنان و تحمل رنج و مصیبت و سکوت آنهاست. اما وی حین روایت پایانی، فرم و محتوا را کنار میگذارد و سراغ شعارهای سیاسی میرود. گل درشتهای نرگس آبیار هرکدام ابرهای سیاهی بر بالن بلند پروازیهای ابلق بوده است. بالنی که تعداد لانگ شاتهایش از کلوزآپهایش بیشتر است. هرچه باشد در نمای دور شما در جغرافیای فیلم میتوانید تابلوهای بزرگ تبلیغاتی را جا داده و گل درشت، شعار سیاسی بدهید.
۲- این را باید اذعان کرد که آبیار از بازیگران فیلمش عالی بازی گرفته است. او شخصت راحله و علی را بسیار خاص در فیلمنامه از کار درآورده است. هم الناز شاکردوست و هم هوتن شکیبا حقیقتا راحله و علی را زندگی میکنند. شاکردوست نقش زنی را از کار درآورده که اگرچه حاشیهنشین است اما هیچ قرابتی با ذات و روح جغرافیا و مردم آن جا ندارد. او یک نیمچه مادر ترزای سفیدپوش است. شکیبا نیز در قامت یک گنده لات محله ظاهر شده که کفترباز است و اگرچه گاهی زنش را می زند اما عاشق او هم هست و با جلال یعنی شیطان قصه ی آبیار نیز دوستی دارد. شخصیت جلال اما حاصل زحمت و مشقت بهرام رادان است. بازی او چشمنواز و بدون ادا و اصول و قابل دریافت است. متاسفانه پرداخت شخصیت جلال هیچ ربطی به فیلمنامه آبیار ندارد.
کد خبر 583488 برچسبها سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مهدی تهرانیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مهدی تهرانی نرگس آبیار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۸۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: راههای ارتباطی بیش از ۳۵۰ روستا استان که در اثر سیلاب آسیب وارد شده بود با تلاش عوامل راهداری تمامی محورها بازگشایی شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اسدالله جلال، با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به مخاطرات جوی ایجادشده به واسطه سیلاب چند روز گذشته، 60 تیم عملیاتی راهداری و 190 نفر راهدار با 150 دستگاه انواع ماشینآلات راهداری سبک و سنگین به صورت شبانهروزی برای عملیات بازگشایی محورهای روستایی بهکارگیری شدند.
وی گفت: به راههای ارتباطی بیش از 350 روستای استان در اثر سیلاب آسیب وارد شده بود که با تلاش شبانهروزی عوامل راهداری تمامی محورهای آسیبدیده از سیلاب اخیر بازگشایی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پلها، آبنماها، تخلیه قنوات، ریزش برداری کامل محورهای خاکی و کوهستانی با هدف ایجاد ارتباط ایمن و پایدار برای راههای مذکور هستند.
جلالزاده، سامانه گویای 141 را راه ارتباطی بین هم استانیها با مرکز مدیریت راههای استان عنوان کرد و از تعمیر و بازسازی، خرید و تجهیز ماشین آلات راهداری با یک هزار و 320 میلیارد ریال اعتبار خبر داد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی با بیان اینکه انجام عملیات راهداری علاوه بر نیروی راهدار باتجربه به ماشینآلات راهداری مجهز نیاز دارد، گفت: براین اساس طی سال گذشته این اداره مبلغ یکهزار و 320 میلیارد ریال در زمینه تعمیر و بازسازی، خرید تجهیزات ماشینآلات راهداری تأمین اعتبار شده است.
وی افزود: از محل اعتبارات 1402 برنامه ریزی جهت بازسازی 14دستگاه ماشینآلات راهداری، همچنین تعمیر و راهندازی سایر ماشینآلات با اعتبار 306 میلیارد ریال انجام و خرید انواع ماشینآلات راهداری در مرحله أخذ مجوزهای قانونی و برگزاری مناقصه است.
جلالزاده به 2 هزار و 88 مورد انجام تعمیرات و سرویس ماشین آلات طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: بدین منظور 45 هزار قطعه انواع لوازم یدکی مورد نیازخرید و تعویض شدهاند. برای خرید لاستیک، تأمین روغن و سوخت مصرفی و سایر اقلام مصرفی نیز جمعا 192 میلیارد ریال هزینه شده است. تمامی ماشینآلات راهداری مجهز به سامانههای ردیاب ماهوارهای هستند که عملکردشان از قبیل سرعت، موقعیت، مسیر حرکت، پایش و کنترل آنها در طول شبانه روز امکانپذیر است.
انتهای پیام/252/